Selger er:
Litleåsvegen 13
N-5132 Nyborg
E-post: mail@ederagenhelse.no
Internett: www.ederagenhelse.no
Organisasjonsnummer: 925 920 746 MVA
og benevnes i det følgende som “selger/selgeren” eller “vi”.
Kjøper er den forbrukeren som er oppgitt som kjøper i bestillingen og benevnes i det følgende som “kjøper/kjøperen” eller “du”).
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Ifølge vergemålsloven regnes personer under 15 år som mindreårige. Er du under 15 år må avtale godkjennes av foresatte. Bindende kjøpsavtale kan kun gjennomføres med personer over 15 år. Kredittkjøp kan kun gjennomføres med personer over 18 år.
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Kjøp foretas med kredittkort, debetkort eller Vipps. Selgeren kan reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med Vipps må kjøper følge instrukser fra Vipps-appen.
Selger vil kun unntaksvis benytte faktura, og da kun etter særskilt avtale med kjøper ved betaling for større varepartier. I slike tilfeller vil faktura til kjøper bli utstedt ved forsendelse av varen.
Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Levering er skjedd når kjøperen eller hans representant har overtatt varen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Kjøperen kan angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må i så fall gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten.
Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren i samme stand som kjøper mottok varen, uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selger kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser må kravet rettes til selgeren innen rimelig tid, og meldingen bør av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse hvis han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres varen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at kjøper vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjons-fristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
Garanti som gis av selgeren gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punktene 9-10 ovenfor.
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jfr. punktene 9-10 ovenfor. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600. Ved en eventuell tvist vil vi oftest følge Forbrukertilsynets råd og avgjørelser.
En klage kan også fremmes via EU sin nettplattform for tvisteløsning: Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
Sist oppdatert 23.06.2021
Jeg er fra tidligere fornøyd bruker av EcoGard®, og ville også prøve EderaGard® fordi den fremmer en god tarmflora. Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer med magen mens jeg har brukt EderaGard®, og er veldig fornøyd med at magen min har vært roligere, og med mindre magesmerter. Spesielt fornøyd er jeg med at jeg har sovet mye bedre om nettene. Jeg bruker pulsklokke og ser tydelig at søvnkvaliteten har forbedret seg markant.
Jeg kom i snakk med Jan Raa på et event vi begge deltok på, og han fortalte litt om arbeidet sitt med å forske på bl.a. jord. Jeg har slitt med egen tarmhelse, noe som har gitt magesmerter, utmattelse, søvnproblemer og smerter i muskler, bindevev og ledd. Jeg opplever at EderaGard® fyller en missing link for min helhetlige helse. Sammen med jevnlig nullstilling av kroppen gjennom faste har det vært til enorm hjelp for helsen min. Smertene i magen er stort sett borte. Jeg klarer å opprettholde daglig trening, og mindre smerter, inflammasjon og bedret søvn er et enormt pluss i hverdagen.
Etter flere lange antibiotikakurer da jeg var yngre, har jeg i alle år slitt med mage- og tarmproblemer. Et utall akutte do-besøk har vært min hverdag siden den gangen. Jeg fant informasjon om EderaGard® på nettet og bestemte meg for å gi det et forsøk. Kort tid etter at jeg startet med EderaGard® forsvant problemene. Det tar jo litt tid før du tror på slikt, men dager ble til uker og nå tør jeg ikke slutte.
Jeg har interesse for naturprodukter og visste at jord har masse gode egenskaper. Jeg var med på Erfarings- og kompetansepanelet, og synes at EderaGard® er fantastisk med tanke på mage- og tarmhelse. Jeg har hatt problemer med magen i mange år, og siden jeg startet å bruke produktet har alt endret seg i positiv retning. Jeg har hatt bedre mage og avføring og har vært minimalt syk. Samtidig er humøret blitt bedre også. Jeg synes EderaGard® er så bra at folk burde få med seg mer informasjon om produktet, og vil anbefale EderaGard® til alle som sliter med mage- og tarmproblemer.
Jeg har en krevende jobb med mye ansvar og er avhengig av at kroppen fungerer, hver dag. På fritiden driver jeg med vannsport og har generelt et aktivt liv som krever mye av kroppen. Jeg er opptatt av god helse og vet at tarmen er viktig for at kroppen skal fungere godt. Både jeg og min kone har tatt EderaGard® i et års tid og vi opplever begge at kroppen og fordøyelsen fungerer helt utmerket.
Jeg har brukt EcoGard® siden produktet kom på markedet fordi jeg synes det viktig med et sterkt immunforsvar. Det gjør at jeg føler meg tryggere når jeg som selvstendig næringsdrivende drar rundt og besøker mine kunder, og når jeg besøker familien min i Polen. Her skal EcoGard® brukes hele vinteren.
EderaGen Helse AS
Bergen Nord Helsesenter
Litleåsvegen 13
5132 Nyborg – Bergen
Organisasjonsnummer: 925 881 945 MVA